Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avainlippu-tunnuksen Entos Oy.n rakennusautomaatiopalveluille, osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle.
Entos on työllistänyt rakennusautomaatioalan osaajia jo vuodesta 1977 lähtien. Rakennusautomaation avulla pyritään säästämään energiaa tehokkaammin niin asumisen kuin teollisuuden kiinteistöissä. Palveluihin kuuluvat ilmanvaihdon ja lämmityksen asennukset, huollot, laitteet, saneeraukset ja urakoinnit. Rakennusautomaatiopalvelut kattavat suunnittelun, urakoinnit, saneeraukset sekä huollot. Mahdollisuus ilmavaihtoratkaisujen etähallintaan tekee huoltotoimenpiteistä sujuvampaa ilman erillisiä asiakaskäyntejä.
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuotteen on oltava valmistettu tai palvelun tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.
– Avainlippu-merkki antaa juuret kotimaiselle yrityksellemme ja sen palveluiden pitkälle historialle. Se viestii palveluidemme laadusta ja luotettavuudesta. Suomalaisen työn tukeminen on myös tärkeässä roolissa kasvuyrityksessämme, kuvailee huoltopäällikkönä toimiva Leo Koivumaa.
Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Suomalaisista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti.
Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista kuluttajille ja asiakkaille. 92 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Reetta Mentu kertoo.
Lisätietoja:
Maarit Pasanen, markkinointikoordinaattori, ENTOS Energiatekniikan Optimisäätö Oy, maarit.pasanen@entos.fi
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä noin 4200 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/